تربیت مهدوی فرزندان

دوست دارم برای تربیت فرزندم وقت بذارم...

برخی حقوق فرزندان دختر 

1399/4/30 20:23
نویسنده : هانی بحرینی
96 بازدید
اشتراک گذاری

 3-1) برخی حقوق فرزندان دختر 
اشاره
در همین روایت شریف حق فرزند دختر به طور جداگانه مطرح شده است: 
و اگر فرزند دختر است، [پدر وظیفه دارد که] مادرش را شاداب و گرامی بدارد و نام نیکو بر او بگذارد و.... او را در طبقات بالا و غرفه‌ها جا ندهد و او را زود به خانه‌ی شوهرش بفرستد. 
حق اوّل و دوم با حق فرزندان پسر مشترک است و پیش از این بدان پرداخته شد. حق سوم به طور مشخص توصیه‌ای برای توسعه و تعمیق راهبر صیانت است که در بخش دوم به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.1 در حق چهارم نیز فرزند پسر و دختر مشترک می‌باشند. در این مورد نیز قدری توضیح خواهیم داد. 
 1-3-1) حق ساکن نکردن دختر در طبقات بالای منزل 
سومین حق دختر این است که پدرش وی را در طبقات و اتاق‌هایی ساکن نکند که در ارتفاع و مشرف به خانه‌های دیگرند. این یک توصیه‌ی صیانتی است. 

 

ممکن است این توصیه برای صیانت دختر از خطراتی این گونه باشد: 
1) نخست اینکه دختر با قرار گرفتن در طبقه بالای منزل در معرض نگاه دیگران قرار می‌گیرد. کسانی که تحت اشراف پنجره‌ی وی قرار دارند می‌توانند از پنجره یا حیاط خانه‌ی خود به وی بنگرند. 
2) با قرار گرفتن در طبقه بالا او نیز می‌تواند دیگران را نظاره کند. نامحرمانی که در کوچه یا خانه‌های مجاور، حضور یا رفت و آمد دارند در دیدرس او قرار می‌گیرند و ممکن است چشم او به بی‌عفتی بیافتد. 
3) دختر در طبقه‌ی بالا از دسترس نظارت والدین دور است. والدینی که یک طبقه‌ی مجزا از خانه‌ی خود را به فرزند دختر اختصاص می‌دهند دچار اشتباه‌اند. این امر قطعاً به فضای صیانت شده ضرر می‌رساند؛ چرا که دختر آزاد، ممکن است دچار وسوسه‌های شیطانی شود. خصوصاً اگر خط تلفن جداگانه و غیرقابل کنترل هم در اختیار او باشد، این آسیب‌ها دو چندان است. نباید به دست خود کاری کرد که متربّی بیشتر در معرض خطر قرار گیرد. خط ارتباطی مستقل ممکن است او را در معرض استفاده‌ی نادرست از اینترنت یا خدای نکرده ارتباط کلامی با نامحرم قرار دهد که هر یک می‌توانند زمینه ساز فجایع تربیتی باشند. 
توجّه شود که این خطر برای فرزندان پسر هم قابل طرح است. صیانت یک اصل کلی است که باید برای همه‌ی فرزندان - چه پسر و چه دختر - اعمال شود. البته برای فرزندان دختر - به خاطر ویژگی‌های خاص آنها - این رویکرد کلی، اهمیت مضاعف دارد. به هر طریق باید به روح خطری که متوجّه متربّی ان هست توجّه کرد و آن، «به خطر افتادن صیانت» است. سکونت در طبقات مجزا، یکی از مظاهر تجلی این خطر برای متربّی ان است. 

 


تربیت آرمانی گذری بر اهداف، راهبردها و شیوه های تربیتی با الهام از سیره ی استاد علامه ی کرباسچیان و استاد روزبه(رحمهاالله) - محمد بنی هاشمی
ارسال شده توسط بازار كتاب
http://www.ghbook.ir/book/10961

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)